Ilmatyynyalus Seiskari ACB-8

Ilmatyynyalus - svävare - hovercraft Seiskari ACB-8

Pituus-Längd-Length: 8,00 m (7,50 m rungon pituus - skrovet- hull)

Leveys - Bredd-Beam: 3,00 m (2,60 m rungon leveys - skrovet- hull)

Korkeus Paikallaan n. 3.50 m (höjd stående), ajossa 3.70 m (i fart)

Height standing 3.50 m, when driving 3.70 m.

Paino - Vikt - Weight:  max. 1400 kg

Kokonaispaino - Total vikt - Total Weight: Max. 2150 kg

Kantavuus - Bärfömåga - Capacity: 8 persons / 750 kg

Marssinopeus jäällä 70 km/h. Marschfart på is. Marching-speed on ice.

Max. nopeus jäällä 90 km/h. Max  hastighet på is. Max speed on ice.

Esteen ylityskulma 6# astetta. Barriärens övergångs vinkel 6# grader.

Surpassing barriers angle 6" degree.

Esteen korkeusero 0,4 m. Barriärens höjdskillnad.

Height difference of the barrier 0,4 m

Moottori - motorn - engine diesel 170- 200 hv/hk/hp

Polttoaineen kulutus 10 - 35 l/h. Bränsleförbrukning. Fuel cosumption 10-35 l/h.

Polttoainesäiliö n.103 litraa. Bränsletank. Fuel tank 103 liter.

Toimintasäde jopa 400 km. Intervall. Range 400 km.

Marssinopeus vedessä 50 km/h. Marschfart i vatten. March speed in water.

Max käyttölämpötila -30" astetta Celsius. Max temperatur.

Max. nopeus vedessä 70 km/h. Max fart i vattnet. Max speed in water.

Max. tuulen nopeus 15 m/s. Max vind hastighet / wind speed

Max. aallon korkeus 0,6 m. Max våghöjd / Max wave height.

Hinta/Pris/Price Euro: 128.000 € Hyundai SeasAll 190 hv dieselillä

LATAA ESITE /DOWNLOAD (pdf) Seiskari ACB-8 (Broschyr / Leaflet)

Runko:

Runko on valmistettu komposiitista hunajakennolevy ydinaineena. Rakenne on tukeva, mutta myös elastinen. Näin pyritään välttämään vaurioita silloin kun runko osuu esteeseen. Hunajakennolevystä muodostuu samalla lämpöeristys.

 

Ponttonit:

Aluksessa on 2 pitkittäistä pääponttonia, jotka molemmat on jaettu kolmeen osastoon. Näiden alla on alaponttonit, joiden painetta voidaan säätää sisältä olosuhteiden mukaan. Keulassa on puskuriponttooni ja etuhelma. Takana on nostoilman paineella täyttyvät pussit ja niiden suojana laahaushelma.

 

Moottori ja voimansiirto:

 Dieselmoottori vakio: Hyundai SeasAll D-190 (190 hv dieselmoottori). Vaihteistona on hydraulinen ZF-45 C merikytkin (1:1), jossa on luistatustoiminta työntöpotkurin hitaan käynnistämisen vuoksi. Kytkintä hallitaan kaukosäätölaitteella. Vaihteistosta kardaani tuo voiman työntöpotkurin pylvääseen. Nostopotkurien voiman ulosotto tapahtuu kampiakselilta hammashihnoilla.

 

Potkurit:

Työntöpotkuri 6-lapainen alumiinirakenteinen potkuri (MultiWing). Potkurin halkaisija 1500 mm. Potkuri toimii komposiitista valmistetussa tunnelissa. Nostopotkurit: Alumiiniset 12 lapaiset aksiaalipotkurit, halkaisija n. 530 mm. Ilmatunnelit kääntävät nostopaineen rungon alle.

 

Ohjaus:

Työntöpotkurin takana 3 kpl sivuperäsimiä sekä korkeusperäsin. Sivuperäsimiä hallitaan hydraulisella ohjauksella, jossa ratin kierroksia n.1,5. Ratin asento osoittaa suoraan peräsimen kulman. Korkeusperäsimellä saadaan aluksen keula tai perä nousemaan tarpeen mukaan. Korkeusperäsintä käytetään myös silloin, kun tarvitaan jyrkkää käännöstä. Aluksen keula painetaan alas, jolloin perä kääntyy helpommin. Korkeusperäsimiä käyttää lineaarimoottori, jota hallitaan sähköisesti trimmikytkimellä. Kojelaudassa on  trimmiasennon osoittava mittari.

 

Ohjaamo / matkustamo:

Edessä kaksi erillisistuinta. Ohjauspaikka on oikealla puolella. Matkustamossa takapenkki ja sivupenkit. Oikealla (SB) puolella 700 mm leveä nosto-ovi (lokinsiipi). Katolla luukku tuuletusta ja hätäpoistumista varten. Ohjaamon edessä etukannella säilytystila pelastuslauttaa, ankkuria yms. varten. 

© 2020 Oy Tekno-Marine Ab || +358 (0)9-819 0770 ||  Marinsatamantie 3, 02320 Espoo, Finland